Bankomat satsar på valutaautomater

Ett femtiotal av Bankomats uttagsautomater görs nu om till valutaautomater, där det går att ta ut euro, brittiska pund och amerikanska dollar. Ytterligare cirka hundra automater kommer att erbjuda både euro och svenska kronor.

– Bankomats valutasatsning är ett sätt att möta den stora efterfrågan på utländsk valuta inför resor och ta till vara på den överkapacitet som finns i många av våra automater, säger Johan Nilsson, kund- och marknadschef på Bankomat.

Från och med den 15 maj finns information om aktuella kurser på Bankomats hemsida, i appen och i automaterna. Bankomat tar inga avgifter för uttag.

– Med den här satsningen på valutaautomater kommer Bankomat att kunna erbjuda allmänheten tydlig information, en bra växelkurs och generösa öppettider, säger Johan Nilsson.

Ungefär hundra av Bankomats automater kommer att erbjuda både euro och svenska kronor. Därutöver görs ett femtiotal automater om till valutaautomater som erbjuder euro, brittiska pund och amerikanska dollar. Vissa automater i Skåne erbjuder även danska kronor, medan det vid norska gränsen finns möjlighet att ta ut norska kronor. På Arlanda finns även turkiska lira.

Alla kort som kan användas för att ta ut svenska kronor i Bankomats automater kan också användas för att ta ut utländsk valuta.

Johan Nilsson, kund- och marknadschef, 070-775 88 47, [email protected]
Jenny Danielsson, pr- och kommunikationsansvarig, 070-775 88 47, [email protected]