Kontantbarometern: Uttagen av kontanter ökar

Svenskarna tog ut 47 miljarder kronor i Bankomats uttagsautomater under andra halvåret 2018, en ökning med 2 miljarder eller 4 procent jämfört med föregående halvår.

– Sett över tid minskar användningen av kontanter, vilket innebär att det blir allt dyrare att upprätthålla kontantinfrastrukturen. Utan kommersiell bärighet är det i längden inte rimligt att marknadsaktörer ska ansvara för kontantinfrastrukturen, säger Johan Nilsson, kund- och marknadschef på Bankomat AB.

Under andra halvåret 2018 tog varje svensk i genomsnitt ut 766 kronor i månaden, en ökning med 27 kronor eller 4 procent jämfört med föregående halvår. Eftersom såväl sommarsemestrarna som julen infaller under det andra halvåret brukar kontantuttagen vara högre då än under våren.

– Det finns ett samhällsbehov av att kontanter ska kunna användas, inte minst av personer i digitalt utanförskap och i eventuella krissituationer. Precis som med annan samhällsviktig infrastruktur bör kontantinfrastrukturen upprätthållas och finansieras av staten, säger Johan Nilsson.

En Sifoundersökning som Bankomat nyligen låtit genomföra visar att 72 procent av svenskarna vill kunna betala kontant även i framtiden. Det är en ökning med fyra procentenheter jämfört med ett år tidigare. Andelen svenskar som vill ha ett helt kontantlöst samhälle har samtidigt minskat, från 25 procent för ett år sedan till 21 procent i dag.

– Allt fler människor har börjat se riskerna med ett helt kontantlöst samhälle. Så länge det finns ett behov av kontanter kommer vi på Bankomat att göra vad vi kan för att de ska finnas tillgängliga och kunna användas av människor i vardagen, säger Johan Nilsson.

Johan Nilsson, kund- och marknadschef, 070-775 88 47, [email protected] Jenny Danielsson, pr- och kommunikationsansvarig, 070-775 88 47, [email protected]

Fakta om Kontantbarometern
Statistiken bygger på de samlade uttagen och insättningarna från Bankomats kontantautomater i landet. Beräkningen av genomsnitt per person bygger på SCB:s statistik över hela Sveriges befolkning.
Fakta om uttag av kontanter
• Under andra halvåret 2018 tog svenskarna sammanlagt ut 47,0 miljarder kronor i Bankomats uttagsautomater, vilket motsvarar ett genomsnitt på 766 kronor per person och månad.
• Under första halvåret 2018 tog svenskarna sammanlagt ut 45,1 miljarder kronor i Bankomats uttagsautomater, vilket motsvarar ett genomsnitt på 740 kronor per person och månad.
• Kontantuttagen ökade med 4,2 procent under andra halvåret 2018 jämfört med föregående halvår.

Fakta om insättning av kontanter
• Under andra halvåret 2018 satte svenskarna sammanlagt in 9,2 miljarder kronor i Bankomats insättningsautomater, vilket motsvarar ett genomsnitt på 149 kronor per person och månad.
• Under första halvåret 2018 satte svenskarna sammanlagt in 8,7 miljarder kronor i Bankomats insättningsautomater, vilket motsvarar ett genomsnitt på 143 kronor per person och månad.
• Kontantinsättningen ökade med 4,7 procent under andra halvåret 2018 jämfört med föregående halvår.

Kontantbarometern per län
Uttag och insättning per person och månad under andra halvåret 2018 i varje län.

LänUttag/månadInsätning/månad
Skåne886 kr210 kr