Bankomat lanserar dagskassetjänst

Nu lanserar Bankomat en dagskassetjänst som gör det möjligt för handlare och föreningar att sätta in sina dagskassor i företagets blå kontantautomater. Värdebolaget Loomis är först ut att teckna avtal med Bankomat och därmed erbjuda sina kunder tjänsten.

– I takt med att kontantinfrastrukturen har monterats ner har det blivit krångligare att hantera dagskassor, med följden att många handlare och föreningar slutat ta emot kontanter. Vi hoppas att fler nu ska fortsätta erbjuda konsumenter möjligheten att betala kontant, säger Johan Nilsson, kund- och marknadschef på Bankomat.

Bankomat driver i dag drygt 300 automater med insättningsfunktion för privatpersoner. Den nya dagskassetjänsten innebär att även handlare, småföretag och föreningar ska kunna sätta in sina dagskassor i de automaterna.

För att ett företag eller en förening ska kunna sätta in sin dagskassa i Bankomats automater behöver de vara kund hos en bank eller ett värdebolag som har tecknat avtal om tjänsten med Bankomat. Värdebolaget Loomis är först ut att erbjuda sina kunder möjligheten att sätta in dagskassor i Bankomats automater.

– Vi på Loomis vill genom samarbetet med Bankomat utöka vår befintliga infrastruktur för insättning av dagskassor för kontanter samtidigt som vi erbjuder den svenska marknaden en komplett betallösning för kort och digitala betalningar. Samarbetet med Bankomat är en viktig komponent i vår strävan att hela tiden öka kundvärdet, säger Stefan Johansson, försäljnings- och marknadschef på Loomis.

Den 1 januari 2021 trädde en ny kontantlag i kraft. Enligt lagen ska sex stora banker se till att landets invånare inte har längre än 25 kilometer till från sin bostad till närmaste plats för kontantuttag och insättning av dagskassa.

– Nu gör vi det enklare för butiker, restauranger och föreningar att lämna in sina dagskassor, men det är fortfarande förknippat med en kostnad. För att verkligen göra det attraktivt att fortsätta ta emot kontanter krävs att staten subventionerar hanteringen, säger Johan Nilsson.

För mer information
Johan Nilsson, kund- och marknadschef på Bankomat, 070-775 88 47, johan.nilsson@bankomat.se
Jenny Danielsson, pr- och kommunikationsansvarig på Bankomat, 070-775 88 47, jenny.danielsson@bankomat.se
Stefan H Johansson, försäljnings- och marknadschef på Loomis, 070-634 81 28, stefan.h.johansson@se.loomis.com

Bankomat AB erbjuder människor möjlighet att ta ut och sätta in kontanter via våra välkända blå kontantautomater, som finns på fler än 500 orter i Sverige. I ungefär 180 av automaterna finns resevaluta. Bankomat utvecklar även andra bankgemensamma tjänster till banker och konsumenter. Bankomat står för trygghet, effektivitet och nytänkande.

Loomis erbjuder säkra och effektiva helhetslösningar för distribution, hantering, förvaring och återvinning av kontanter och andra värdeföremål. Loomis kunder är banker, detaljhandlare och andra aktörer. Loomis bedriver verksamhet via ett internationellt nätverk av cirka 400 operativa lokalkontor i drygt 20 länder. Loomis sysselsätter cirka 23 000 personer och omsatte 2020 cirka 18,8 miljarder kronor. Loomis är noterat på large cap-listan på Nasdaq Stockholm.